Interview: Ellen Bekker van Fleur & Geur op de Voorheuvel
De komende tijd gaan we in gesprek met ondernemers uit Zeist. Wat maakt hun winkel bijzonder? En waarom is een bezoek meer dan de moeite waard? We starten de interviewreeks met Ellen Bekker van woon- en cadeauwinkel Fleur & Geur aan de Voorheuvel.
Wat maakt Fleur & Geur uniek in vergelijking met andere woon- en cadeauwinkels?
Het is leuk dat we om meerdere redenen bekend zijn bij het winkelend publiek. De één komt binnen om een cadeautje te scoren, de ander voor een lekkere dames- of herenparfum, en weer een ander voor inspiratie en advies over muurverf – of gewoon voor het wekelijkse kopje koffie en een gezellig praatje.
Je zou dus kunnen zeggen: "Voor ieder wat wils." Dat geldt trouwens ook voor de prijsklasse, want we verkopen onderzetters van €1,-, maar ook een eettafel voor €1000,- en alles daartussenin, zeg ik altijd. Het is geen hoog of laag segment; dat vind ik belangrijk, dat maakt dat je voor iedereen toegankelijk bent!
Heb je een bijzondere anekdote of klantverhaal dat laat zien wat Fleur & Geur zo speciaal maakt?
Vaak hoor ik terug dat mensen zich prettig gezien en gehoord voelen; het persoonlijke contact is voor de klant én ons zo fijn. Velen kennen we inmiddels bij naam en dat is wederzijds. Het wel en wee van mensen, dat is zo boeiend! Je leeft mee met vreugde en verdriet, en dan komt de liefde van twee kanten.
Ik herinner me een oudere dame uit Maarn. Ze wilde graag bij haar voornaam genoemd worden. De mussen vielen dood van het dak, er stond 30 graden op de teller en daar stond ze ineens voor de toonbank. Al 80 jaar oud en ze fietste maar liefst drie kwartier door de hitte, tegen de Pyramide van Austerlitz op, om ons een fijne vakantie te wensen!
Zo lief, met twee flesjes mooi ingepakt sap en een kaartje eraan: "Een topper, dat is jullie zaak en dat zijn jullie!" Wat een hart onder de riem, ik was er thuis nog ontroerd over… Ik weet niet wie hier nou de topper was! Ze begon daarna wat te kwakkelen en stuurde later nog een kaart met een lieve groet, maar inmiddels is ze al een hele tijd niet geweest, en dat houd je dan toch bezig… Het is natuurlijk het leven, maar veel klanten zijn ons dierbaar. Die mis je als je ze langere tijd niet ziet.
Wat is jouw favoriete product of trend van dit moment en waarom?
Op dit moment ben ik helemaal enthousiast over ons nieuwe product, namelijk behang. Een échte aanvulling naast de muurverf bij de kleuradviezen die ik al 15 jaar geef, op de donderdagen aan huis. Het is inmiddels ook te bewonderen op de muren in de winkel, en het is weer enorm in opkomst! Doordat dit behang op maat geleverd wordt, kan het rechtstreeks op de muur, zonder restjes, en ook een behangtafel met geklieder komt er niet aan te pas. Men smeert eenvoudig de muur in.
Een Nederlands product en design, lekker duurzaam. Met de ontwerpster, Elles Rodenburg van Days of Bloom, heb ik een leuk persoonlijk contact. Dat is belangrijk: korte lijntjes en goede service. Net zoals ik het zelf als klant zou willen – dat maakt dat je blij bent en graag terugkomt!
Hoe zou jij de sfeer van het centrum van Zeist omschrijven en waarom zou iemand van buiten Zeist hier moeten komen winkelen?
Als men dat (terugkomen) dan doet, dan is het de moeite waard om de hele Voorheuvel lekker af te struinen. Het is in het centrum van Zeist het oudste winkelstraatje, met nog leuke speciaalzaken en zaakjes die een bezoekje zeker waard zijn. De laatste tijd spreekt men over Noord en Zuid, maar ik benadruk graag dat het één geheel is, met allemaal gedreven ondernemers die stuk voor stuk echt wat te bieden hebben.
Dus: bezoek het centrum van Zeist en kom gezellig naar de Voorheuvel. De koffie staat klaar!
Heb jij een inspirerende lokale ondernemer uit Zeist in gedachten voor een interview? Tip ons! Wie weet staat jouw suggestie binnenkort op DeOpenslotstad.nl in de spotlight!